Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder P. de Nijs-Visser.
Raadsrapporteurs
Dhr. Bakker en Mw. Piket
Financieel belang
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
5.674
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
Consequenties wijzigingen wetgeving
Wijzigingen in wetgeving die middels de decentralisaties worden doorgevoerd, brengen risico's en onzekerheden, ook in financiële zin, met zich mee.
In toenemende mate gaat aandacht uit naar wijziging in wet- en regelgeving en de daarmee samenhangende eis compliant te blijven.Uitstroomvolume Wsw en mogelijke gevolgen voor budgetten
Een belangrijk risico dat de komende jaren aanzienlijke budgettaire
gevolgen kan hebben, is de wijze waarop het Rijk deelbudget voor de Wsw voor gemeenten vaststelt. Het Rijk hanteert daarvoor een statistische benadering met blijfkansen. Dat leidt voor gemeenten tot een toewijzing
van een budget dat zij zullen besteden aan de zittende populatie Wsw
per gemeente. In de begroting is de uitstroom met grote zorgvuldigheid bepaald. Dergelijke benaderingen blijven prognoses. De werkelijkheid kan van deze schattingen afwijken. De budgettaire gevolgen kunnen groot zijn. De budgetten in de Participatie-wet zijn ontschot. Indien meer geld besteed wordt aan de Wsw heeft dat gevolgen voor allocatie van middelen aan andere taken.Financiering (begeleidings) kosten Beschut Werk
In het inspectierapport van SZW 'Evaluatie Beschut Werk' (november 2019) staat over de kosten en baten het volgende:
"De meeste gemeenten geven aan dat zij rondkomen van het budget voor beschut werk maar dat dat voornamelijk komt doordat zij de geraamde aantallen beschut werkplekken niet halen. Gemeenten hebben de Inspectie geen eenduidig beeld kunnen geven van de kosten die gemeenten maken voor één beschut werkplek. Daarom kan de Inspectie geen conclusie trekken over de vraag in hoeverre het budget voor één beschut werkplek toereikend is. Het gebrek aan een eenduidig beeld komt mede doordat er grote financiële verschillen zijn
tussen gemeenten. Dat heeft onder meer te maken met hoe gemeenten het beschut werk organiseren en hoe zij in het verlengde daarvan financiële afspraken maken met hun SW-bedrijven en andere werkgevers.
Casegemeenten geven aan dat zij kosten hebben die niet meegenomen worden in de berekening van de budgetten. Dat zijn bijvoorbeeld overheadkosten, die aanzienlijk kunnen zijn. Verder geven gemeenten aan dat de loonkostensubsidie regelmatig ontoereikend is vanwege de lagere netto opbrengst van de beschut werker."
Gezien de onduidelijkheid over de kosten en baten, is besloten in deze begroting vooralsnog de uitvoeringskosten voor Probedrijven niet te indexeren. Het beeld is dat de regeling Beschut Werken financieel steunt op de uitvoering van de omdat de overhead en infrastructuur uit dien hoofde bekostigd isZienswijze
De gemeente heeft in de raadsvergadering van 27 juni 2023 besloten om geen zienswijze af te geven ten aanzien van de conceptbegroting 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid GRGA.
Beleids- voornemens
Het bestuur zet in op jaarlijks nieuwe instroom van mensen conform de taakstellingen Beschut Werken en Duurzaam met LKS, Dit in overleg met de consulenten van de afdelingen sociaal domein van de gemeenten.
Uitgangspunt is dat de gemeentelijke consulenten de re-integratie van de overige cliënten bij reguliere bedrijven zelf blijven verzorgen. Om alle werknemers zoveel mogelijk divers, passend en duurzaam werk te kunnen
bieden oriënteert het bestuur zich samen met N.V. Probedrijven op uitbreiding van werkplekken en werksoorten. Dit zowel binnen Probedrijven als daarbuiten.
Voorbeelden zijn verbreding van werk in de techniek, de opzet van activiteiten in de catering, ontwikkeling van nieuwe producten en het opzetten van opleidingen in de logistiek en transport.
Ook wordt in samenspraak met de gemeenten wijkgericht werken ontwikkeld. In Den Helder is aangehaakt bij de Kenniswerkplaats, in Anna Paulowna wordt een opzet gemaakt voor de exploitatie van Veerburg en in Schagen wordt geprobeerd een Was en Strijkservice op te zetten.
Om de doorstroom en uitstroom van werknemers te stimuleren wordt gestreefd naar combinaties van leren en werken met Praktijkleren.Daarnaast het vergroten van de instroom van nieuwe medewerkers.
Jaarlijks stelt het Ministerie van Sociale Zaken de gemeentelijke taakstelling vast voor het aantal te plaatsen medewerkers in de regeling Beschut Werk. Daarnaast hebben de Colleges van B&W van de drie deelnemende gemeenten een eigen, vrijwillige taakstelling vastgesteld voor het aantal te plaatsen medewerkers voor de regeling Duurzaam aan het werk met Loonkostensubsidie. Deze taakstelling is tweemaal de taakstelling Beschut Werk.
Kengetallen
In de begroting 2024 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 116
Begeleid werken realisatie in Se: 12,51
Beschut werken realisatie in arbeidsjaren: 24
Duurzaam Lks in fte: 21Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken en duurzaam werk met LKS.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in programma 1 Sociaal Domein.Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Dijk en Waard, Drechterland, Enkhuizen, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P. van Kampen.
Raadsrapporteurs
Mw. Struijf en Dhr. Wiskerke
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
3.861
6.816
5.151
49.679
56.378
Bedragen x € 1.000
Risico's
De Veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2024 uitkomt op € 3.307.000. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 3.307.000 / € 1.595.000 * 100% = 207%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2024 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 1 juni 2023 behandeld. In de raadsvergadering van 27 juni 2023 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
1. Een gezamenlijke zienswijze af te geven ten aanzien van de jaarstukken 2022 en begroting 2024 met daarin het advies:
· de werving en ondersteuning op vakbekwaamheid in de begroting als speerpunt op te nemen;
· een nadere toelichting te geven dat dat de modernisering van de brandweer onhaalbaar is binnen de bestaande begroting;
· overzicht te geven van verschil en samenhang van de verschillende genoemde plannen.2. Geen wensen en bedenkingen te hebben met betrekking tot het (voorgenomen) besluit tot oprichting van en deelname aan de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio's.
Beleids- voornemens
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten. De Veiligheidsregio realiseert dit door het bieden van adequate hulp en het samenwerken met alle bij de veiligheid en hulpverlening betrokken partijen. Daarbij worden burgers en bedrijven gestimuleerd tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid en worden zij actief betrokken bij de hulpverlening. Een veranderende wereld betekent ook veranderende risico’s. Ons gebied heeft een aantal kenmerken die risico’s met zich meebrengen die specifiek zijn voor onze regio. Zo heeft Noord-Holland Noord veel plattelandsgebied, een Waddeneiland en vier gemeenten met meer dan 50.000 inwoners. Bovendien huisvest het gebied een kerncentrale, een marinehaven, twee luchthavens, en wordt de regio aan drie kanten begrensd door water.
Samen met relevante partners zoals gemeenten, provincie, politie en het waterschap, dachten we na over de aanwezige risico’s in onze regio. In het regionaal risicoprofiel beschrijven we welke soorten rampen en crises zich in Noord-Holland Noord voor kunnen doen, wat de kans is dat dit zou gebeuren en wat de impact ervan zou zijn. Om beter in te spelen op de snelle ontwikkelingen in de samenleving die steeds weer tot nieuwe en onbekende risico’s leiden, hanteren we een risicoprofiel voor een periode van twee jaar. Het actuele, uitgebreide risicoprofiel is te lezen op publicaties vrnhn.nl/risicoprofiel.
Kengetallen
Doelrealisatie
Hoewel de risico’s om ons heen veranderen, blijft onze identiteit als organisatie constant. VRNHN heeft zich ontwikkeld tot een regionaal platform, waar we multidisciplinair samenwerken op twee vlakken: het voorkomen van en voorbereiden op incidenten én het bieden en coördineren van de hulpverlening. Op het moment van het opstellen van de begroting 2024 is de VRNHN bezig met het ontwikkelen van het beleidsplan 2024-2027. De twee onderstaande pijlers waarop ons beleidsplan 2020-2023 is gebaseerd, zal ook de basis zijn voor het nieuwe beleidsplan. Bij de desbetreffende programma’s is dat vertaald in speerpunten en activiteiten.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2023 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder P. de Nijs-Visser.
Raadsrapporteurs
M. Mulder en M. van Oerle
Financieel belang
De bijdrage 2024 betreft :
· Algemeen € 1.017.000
· 0-4 jarigen en adolescenten € 679.000
· 12-18 jarigen € 42.000
· OGGZ € 77.000
· Aanvullende diensten Jeugd € 151.000
· Forensische geneeskunde € 29.000
· Naleving Wet Kinderopvang € 74.000
· Huisvesting JGZ € 160.000
· Wet verplichte GGZ € 13.000
· Veilig Thuis € 564.000- Rijksvaccinatieprogramma € 110.000
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
2.916
180
855
1.035
4.210
4.210
Bedragen x € 1.000
Risico's
De directie van de GGD heeft het risicomanagement verder ontwikkeld en geeft hiermee invulling aan de aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek. De GGD stelt daartoe periodiek de risicomonitor op en rapporteert via de P&C-cyclus over de belangrijkste financiële risico’s. Hiermee wordt op gestructureerde wijze de beheersing van strategische en financiële risico’s van de GGD voor gemeenten geborgd.De impact van financiële risico’s zijn ingeschat naar mogelijke omvang in een laag en een hoog scenario. Indien één of meerdere van deze risico’s zich voor dreigen te doen, dan worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is, beperkt in de flexibele schil van de organisatie.
De volgende financiële risico’s zijn geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen:
Alle risico’s zullen zich nooit tegelijkertijd effectueren. Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 1.221.000 wordt het financiële risico voor 2024 ingeschat op € 916.000.
Na resultaatbestemming over 2021 bedroeg de algemene reserve € 1.082.000. Hiermee was een buffer opgebouwd om de risico’s op te vangen en noodzakelijke investeringen te doen voor de bedrijfsprocessen bij JGZ en informatiebeveiliging en privacy. Op 2 november 2022 is door het algemeen bestuur het besluit genomen om te stoppen met de bouw en ontwikkeling van het GGiD, dat zorgde voor een negatief jaarresultaat in 2022 van € 3.691.000. Door het negatieve resultaat van 2022 is de algemene reserve per 31-12-2022 ook negatief.
Het provinciaal financieel toezicht geeft aan dat de negatieve algemene reserve binnen een periode van vier jaar moet worden aangezuiverd. GGD HN heeft hier eind 2022 een financieel herstelplan GGiD voor opgesteld. Op 15 maart 2023 heeft het algemeen bestuur ingestemd met het financieel herstelplan GGiD en is de algemene reserve aangezuiverd om geïnventariseerde risico’s uit deze begroting op te kunnen vangen.
De algemene reserve is ultimo 2023 begroot op € 563.000 en niet groot genoeg om alle begrotingsrisico’s in 2023 op te vangen. Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 965.000 wordt het risico ingeschat
op € 724.000. Daarnaast bestaat onzekerheid omtrent de definitieve oplevering van het digitale dossier voor de
Jeugdgezondheidszorg (GGiD). Ten opzichte van de Kadernota 2023 zijn de financiële risico’s toegenomen. Er is sprake van hogere inflatie, kostenstijgingen in noodzakelijke uitgaven en ook dreigen bezuinigingen vanuit het rijk.Voor 2022 – 2023 is de kans dat gemeenten financieel moeten bijspringen erg klein. Het vermogen is dan nog voldoende om deze risico’s te dekken. In 2024 is, zonder aanvullende financiering vanuit het Rijk, het risico groter dat gemeenten financieel moeten bijspringen.
Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2024 afgegeven in de raadsvergadering van 27 juni 2023 en daarin is opgenomen dat:
- Een positieve zienswijze af te geven op de jaarrekening 2022 van de GGD Holland Noorden.
a: De GGD verzoeken om, na afloop van de huidige contracten rondom
aanbestedingen, alles in het werk te stellen om een goedkeurende
verklaring voor getrouwheid en rechtmatigheid te ontvangen.- De volgende (gezamenlijke) zienswijze af te geven ten aanzien van de begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 van de GGD Hollands Noorden
a: Een positieve zienswijze af te geven op de ontwerpbegroting 2024 met
uitzondering van de voorgesteld bezuinigingsopgave binnen de
dienstverlening (ter hoogte van € 536.000) om de kosten voor
informatiebeveiliging en Privacybescherming op te vangen;b: De GGD te verzoeken een verhoging van de algemene bijdrage (van
€ 0,79 per inwoner) voor de kosten voor informatiebeveiliging en
Privacybescherming, in heroverweging te nemen bij besluitvorming
over de begroting 2024.- De wethouders mandaat te geven om, indien nodig, in het AB van 12 juli een amendement in te dienen om met alle 16 gemeenten in Noord- Holland Noord het volledige bedrag (ter hoogte van € 536.000)voor Informatiebeveiliging en Privacybescherming te dekken.
- De zienswijze door middel van bijgevoegde brief aan het dagelijks bestuur van de GGD Holland Noorden kenbaar te maken.
Beleids- voornemens
De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Gezond opgroeien
De opgave van de GGD is om bij te dragen aan het gezond en veilig opgroeien van ieder kind in het werkgebied van de GGD. Daarom geeft de GGD extra aandacht aan kwetsbare kinderen en hun omgeving. Door deze preventieve ondersteuning wordt er minimaal beslag gelegd op specialistische (jeugd)zorg.Aandachtspunt Gezondheidsverschillen verkleinen
Sociaal economische gezondheidsverschillen (SEGV) nemen toe, mede door de toenemende armoede. Het gaat om verschillen in levensverwachting, aantal gezonde jaren en ervaren gezondheid. Factoren die van invloed zijn, zijn onder andere opleiding, beroep, werksituatie, woon- en leefomgeving, inkomen en vermogen. Daarnaast is sprake van achterliggende maatschappelijke problematiek zoals (toenemende) bestaansonzekerheid, armoede en kansenongelijkheid. “Gezondheidsachterstanden zijn maatschappelijk onwenselijk omdat dit een negatieve impact heeft op de kwaliteit van leven van mensen en op de mogelijkheden voor mensen om te participeren in het economisch en maatschappelijk leven".
Versterken van het JGZ aanbod voor jeugdige nieuwkomers
De toename van het aantal nieuwkomers in Nederland groeit gestaag en vraagt nu en in de toekomst meer van GGD HN. Er is sprake van een mogelijk risico op het ontstaan van nieuwe crises (bijvoorbeeld een uitbraak van infectieziekten). De verwachte toename van (nood)opvanglocaties doet een groter beroep op de JGZ, IZB, technische hygiënezorg, seksuele gezondheidszorg/preventie, gezondheidsbevordering en -voorlichting en tuberculosepreventie en -bestrijding.Vanuit Gezond Opgroeien zet de GGD in 2024 haar activiteiten gericht op het verkleinen van gezondheidsachterstanden voort en gaat deze versterken door in te zetten op de volgende punten:
1. Persoonsgerichte zorg.
2. Zorg vanuit de context van de sociale en fysieke omgeving.
3. Samenhang tussen collectieve en individuele preventie vergroten.
4. Samenwerkend vakmanschap versterken.Gezond ouder worden
Bij deze lijn ligt de focus op ouderen en ouder wordende inwoners, waarbij de inzet van de GGD erop is gericht dat zij:* een gezonde leefstijl en een gezond gewicht hebben;
* het vermogen hebben om zich met veerkracht aan te passen eneigen regie te voeren bij de lichamelijke, emotionele en sociale
uitdagingen van het leven;
* in goede psychosociale gezondheid/welbevinden zijn;
* wonen in een veilige en gezonde leefomgeving die uitnodigt tot
gezond gedrag.Dit alles door samenwerking van alle betrokken partijen in de regio en met actieve participatie van ouderen zelf
Aandachtspunten:
- Ondersteuning van gemeenten bij het toekomstbestendig maken van ouderenbeleid;
- Stimuleren van ouderen tot een actieve leefstijl;
- Inzetten van preventie van ziekten;
- Bevorderen van mentale gezondheid en eigen regie.
Meedoen naar vermogen
De focuslijn Meedoen naar vermogen richt zich op (jong)volwassen inwoners en heeft als doel dat inwoners de juiste hulp en/of zorg ontvangen. Om zo gezond en zelfstandig mogelijk te kunnen deelnemen aan de samenleving en dat gezondheidsachterstanden worden teruggedrongen. Ook geeft GGD HN uitvoering aan taken uit de Wmo en ondersteunt inwoners in kwetsbare situaties door hen te motiveren hulp te aanvaarden en hen toe te leiden naar passende zorg of ondersteuning. Daarnaast kunnen inwoners en professionals die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling terecht bij GGD HN voor advies of voor het doen van een Veilig Thuis melding.Aandachtspunten
1. Versterken van samenwerking met netwerkpartners en van
gezamenlijke vroegsignalering en een gecoördineerde aanpak gericht
op inwoners in kwetsbare situaties die problemen ervaren op meerdere
leefgebieden.
2. Advisering richting gemeenten en meewerken aan innovatie in de
keten op het gebied van preventie van OGGZ problematiek
(beweging naar de voorkant).
3. Versterken en vergroten van bereik van voorlichting aan inwoners in
kwetsbare situaties met (een vergrote kans) op
gezondheidsachterstanden.
4. Actualiseren en versteviging samenwerkings(afspraken) met
netwerkpartners, waaronder de Sociale Teams van de gemeenten, het
onderwijs, de GGZ en huisartsen.Gezonde leefomgeving
Versterken infectieziektepreventie en zorgdragen voor een basisstructuur binnen GGD HN voor pandemische paraatheid.
De aandacht voor infectiepreventie is groter geworden. Er is behoefte aan duidelijkheid en praktisch advies over hygiënisch handelen, maar ook aan proactieve advisering over de gezonde leefomgeving. Daarnaast zijn er ook andere bedreigingen: de vaccinatiegraad in het RVP is niet vanzelfsprekend hoog, klimaatverandering kan zorgen voor toename van zoönosen (zoals de plotselinge toename van Monkeypox). Wil GGD HN paraat staan dan is een stevige basis van de afdeling IZB nodig op het gebied van vroegsignalering (doorontwikkeling MUIZ), snel in actie kunnen komen en op- en afschalen. De uitwerking van een vaccinatievoorziening binnen GGD HN is daar een voorbeeld van.
Daarnaast zal GGD HN aansluiten bij de ontwikkeling van de landelijke digitale infrastructuur onder leiding van het Landelijke Functionaliteit Infectieziektebestrijding (LFI). Het Ministerie van VWS is in gesprek gegaan met de GGD’en over korte termijn versterkingen van de infectieziektebestrijding om kwetsbaarheden aan te pakken. Vooruitlopend op structurele versterking heeft GGD GHOR Nederland samen met de GGD’en een plan van aanpak voor versterking infectieziektebestrijding en pandemische paraatheid GGD’en voor de korte termijn (2023-2024) opgesteld. Ter uitvoering hiervan worden ook in 2024 extra middelen beschikbaar gesteld aan de GGD’en. Verder is het Ministerie van VWS, samen met veldpartijen, in beeld aan het brengen wat benodigd is voor structurele versterking van de GGD’en op het terrein van infectieziektebestrijding vanaf 2025.
Aandachtspunten:
1. GGD HN denkt dat er veel winst te behalen is, zowel in het voorkomen van infectieziekten als - in het verlengde daarvan - het voorkomen van antibioticaresistentie (ABR). Infectiepreventie moet structureel aandacht hebben. GGD HN ontwikkelt zich daarom tot een regionaal ‘kennis- en informatiecentrum’ op het gebied van infectiepreventie en
ABR en werkt samen met landelijke en regionale netwerken.
2. Informatiebeveiliging en privacy.Waarom doen we dit?
De aandacht voor infectiepreventie is groter geworden. Er is behoefte aan duidelijkheid en praktisch advies over hygiënisch handelen, maar ook aan proactieve advisering over de gezonde leefomgeving. Daarnaast zijn er ook andere bedreigingen: de vaccinatiegraad in het RVP is niet vanzelfsprekend hoog, klimaatverandering kan zorgen voor toename van zoönosen (zoals de plotselinge toename van Monkeypox). Wil GGD HN paraat staan dan is een stevige basis van de afdeling IZB nodig op het gebied van vroegsignalering (doorontwikkeling MUIZ), snel in actie kunnen komen en op- en afschalen. De uitwerking van een vaccinatievoorziening binnen GGD HN is daar een voorbeeld van.
Daarnaast zal GGD HN aansluiten bij de ontwikkeling van de landelijke digitale infrastructuur onder leiding van het Landelijke Functionaliteit Infectieziektebestrijding (LFI). Het ministerie van VWS is in gesprek gegaan met de GGD’en over korte termijn versterkingen van de infectieziektebestrijding om kwetsbaarheden aan te pakken. Vooruitlopend op structurele versterking heeft GGD GHOR Nederland samen met de GGD’en een plan van aanpak voor versterking infectieziektebestrijding en pandemische paraatheid GGD’en voor de korte termijn (2023-2024) opgesteld. Ter uitvoering hiervan worden ook in 2024 extra middelen beschikbaar gesteld aan de GGD’en. Verder is het ministerie van VWS, samen met veldpartijen, in beeld aan het brengen wat benodigd is voor structurele versterking van de GGD’en op het terrein van infectieziektebestrijding vanaf 2025.De opgave van de GGD is om bij te dragen aan het gezond en veilig opgroeien van ieder kind in het werkgebied van de GGD. Daarom geeft de GGD extra aandacht aan kwetsbare kinderen en hun omgeving. Door deze preventieve ondersteuning wordt er minimaal beslag gelegd op specialistische (jeugd)zorg.
Speerpunt is Doorontwikkeling jeugdgezondheidszorg.
De gezondheid van een kind rondom de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller te zijn van problemen, zowel
fysiek als mentaal, op latere leeftijd. Van de pasgeboren kinderen heeft zo’n 14% geen goede start. In Noord- Holland-Noord gaat het dus ieder jaar over ruim 1.000 pasgeborenen. Dat kan verschillende fysieke oorzaken hebben, maar kan ook te maken hebben met minder gunstige sociale omstandigheden en/of een gebrek aan beschermende factoren. Ook na de eerste 1000 dagen lopen kinderen in kwetsbare situaties een groter risico op het ontwikkelen van gezondheidsachterstanden. Op volwassen leeftijd leidt dit tot een verschil van zes jaar in levensverwachting tussen inwoners met een hoge ten opzichte van die met een lage sociaaleconomische status (SES). Het verschil in het aantal jaren goed ervaren gezondheid bedraagt zelfs bijna 15 jaar.
In de kadernota is dit speerpunt vertaald naar zorg op maat, opereren in netwerkverbanden en sterkere positionering als adviespartner. In de voorliggende begroting is deze vertaling verder uitgewerkt naar onderstaande punten.
Vanuit Gezond Opgroeien zet de GGD in 2023 haar activiteiten gericht op het verkleinen van gezondheidsachterstanden voort en gaat deze versterken door in te zetten op de volgende punten:
1. Persoonsgerichte zorg.
2. Zorg vanuit de context van de sociale en fysieke omgeving.
3. Samenhang tussen collectieve en individuele preventie vergroten.
4. Samenwerkend vakmanschap versterken.Gezond ouder worden
Bij deze lijn ligt de focus op ouderen en ouder wordende inwoners, waarbij de inzet van de GGD erop is gericht dat zij:* een gezonde leefstijl en een gezond gewicht hebben;
* het vermogen hebben om zich met veerkracht aan te passen en
eigen regie te voeren bij de lichamelijke, emotionele en sociale
uitdagingen van het leven;
* in goede psychosociale gezondheid/welbevinden zijn;
* wonen in een veilige en gezonde leefomgeving die uitnodigt tot
gezond gedrag.Dit alles door samenwerking van alle betrokken partijen in de regio en met actieve participatie van ouderen zelf
Aandachtspunten:
- Ondersteuning van gemeenten bij het toekomstbestendig maken van seniorenbeleid;
- Stimuleren van ouderen tot een actieve leefstijl;
- Versterking van de eigen regie van ouderen rondom hun mogelijke kwetsbaarheid.
Meedoen naar vermogen
Bij de focuslijn meedoen naar vermogen ligt de focus op (jong)volwassen inwoners. De inzet van de GGD is erop gericht dat (jong)volwassenen lichamelijk en geestelijk gezond zijn, een gezonde leefstijl hebben, meedoen in de samenleving en langer zelfstandig blijven wonen. Daarnaast ondersteunt de GGD kwetsbare inwoners om maatschappelijke uitval als gevolg van problemen op meerdere leefgebieden te voorkomen. Met als uiteindelijke doel dat kwetsbare inwoners hulp ontvangen en zo gezond en zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.Aandachtspunten:
- Realiseren van een sluitende aanpak voor zorgmijders en personen met onbegrepen gedrag die tussen wal en
schip dreigen te raken.
- Versterken van samenwerking met ketenpartners en van gezamenlijke vroegsignalering gericht op kwetsbare
inwoners die problemen ervaren op één of meer leefgebieden.
- Borging van de uitvoering van de taken van de gemeenten in het kader van de Wet verplichte GGZ (Wvggz) en met
ketenpartners werken aan de doelen van de wet.
- Ondersteunen bij projecten en bijdragen aan integrale samenwerking gericht om mentale gezondheid, waaronder:
Supranet community, mentaal welzijn van jongvolwassenen en van andere kwetsbare groepen binnen dit thema.
Gezonde leefomgeving
Een gezonde leefomgeving nodigt uit tot gezond gedrag en kent zo min mogelijk risico’s voor de gezondheid.
De leefomgeving hangt samen met nieuwe uitdagingen en kansen voor de toekomst, zoals: klimaatverandering, vergrijzing, individualisering, slimme technologie en nieuwe vormen van mobiliteit. Binnen deze focuslijn is ook aandacht voor de preventie en bestrijding van infectieziekten.Speerpunt 2023: Proactief inzetten op preventie en bestrijding van
( nieuwe) infectieziekten. Versterken infectieziektepreventie in het kader van antibiotica-resistentie (ABR) gericht op onder andere de VVT-sector, thuiszorg en onderwijs. Onder andere door het meer en beter gebruik maken van data.Nazorg COVID-19-pandemie
Ook in 2023 zal corona deel uitmaken van het leven. Wat de rol van de GGD in de bestrijding van corona op dat moment zal zijn, is nu echter nog niet te zeggen. Voor 2022 zijn coronagelden beschikbaar gesteld, voor 2023 nog niet. Landelijk wordt gewerkt aan een lange termijnvisie ten aanzien van pandemische paraatheid en de rol die de GGD’en daarin hebben. Gezien de wettelijke taak van de GGD’en in het bestrijden van infectieziekten, ligt het voor de hand dat de GGD’en ook met betrekking tot corona een regierol houden. Wat GGD’en blijven doen ten aanzien van vaccineren, testen en bron-en contactonderzoek in het kader van corona, is echter nog niet bekend. Dat maakt het voorbereiden hierop lastig.
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 1,5%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 1,5%
Solvabiliteitsratio 5,0%
Structurele exploitatieruimte 0,1%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 en 1.4 en 1.7)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Drechterland, Enkhuizen, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (17 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Vanaf 1 juli 2017 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 21 stemmen
- Regio West-Friesland 22 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 30 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk minder dan 50 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder H.J.J. Heddes.
Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.
Raadsrapporteurs
Mw. Glashouwer, Mw. Wijnker en Mw. Van Wijk.
Financieel belang
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
1.027
3.731
3.731
5.412
5.412
Bedragen x € 1.000
Risico's
Het weerstandsvermogen geeft aan in welke mate de OD NHN in staat is bedrijfsmatige tegenvallers met financiële consequenties op te vangen. Aangezien alle structurele kosten, voor zover te voorzien, zijn opgenomen in de begroting, is het weerstandsvermogen vooral bedoeld voor het opvangen van risico’s. De weerstandscapaciteit bestaat uit een incidenteel en een structureel deel. De incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden om niet-begrote lasten, die onverwachts en substantieel zijn, te dekken, zonder dat dit invloed heeft op de bedrijfsvoering. De structurele weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen die blijvend kunnen worden ingezet om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de bestaande taken.
Uit de begroting blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit voor 2024 uitkomt op € 505.000. De stand van de Algemene Reserve per 1 januari 2024 zal volgens de begroting 2024 € 339.481 zijn. Op basis hiervan komt het risico voor onze gemeente uit op € 6.170,-.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2024 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 1 juni 2022 behandeld. In de raadsvergadering van 27 juni 2022 heeft u besloten om voor de begroting 2024 de volgende zienswijze in te dienen:
"De gemeenten in Noord-Holland Noord (NHN) hoorden voor 16 april 2023 de jaarrekening 2022 en begroting 2024 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord te ontvangen. In strijd met de financiële uitgangspunten gemeenschappelijke regelingen Noord Holland Noord zijn de stukken op woensdag 26 april aangeleverd. De Omgevingsdienst heeft, na uitleg te hebben gegeven over de situatie m.b.t. de wijzing van de Wet gemeenschappelijke regelingen in twee extra DB vergaderingen, in strijd met de financiële uitgangspunten de gemeenschappelijke regelingen de jaarstukken en de begroting pas op 26 april 2023 verstuurd. Door deze verlate verzending is het gedetailleerd nalopen van de stukken onmogelijk geworden. De OD wordt door middel van een negatieve zienswijze op de stukken verzocht in de toekomst deze wijzigingen in de planningen en de daar bijbehorende gevolgen vroegtijdig en helder te formuleren".Reactie OD NHN: Er is nog geen reactie ontvangen. De behandeling van de begroting 2024 vindt plaats in de algemeen bestuursvergadering van 13 september 2023.
Beleids- voornemens
De OD NHN werkt vanaf 2024 volgens de Omgevingswet; de procedures, de kaders waaraan vergunningaanvragen worden getoetst en de regels waarop wordt toegezien, zijn anders dan in 2023. Hierbij hoort ook de grotere afwegingsruimte die onze deelnemers bij inwerkingtreding van de Omgevingswet krijgen. Veel zal onder het overgangsrecht vallen. Voor het toetsingskader voor vergunningen zijn dit onder andere het gemeentelijk Omgevingsplan - dat van rechtswege bestaat uit alle vigerende bestemmingsplannen -, en de set aan landelijke regels die overgaan naar de lokale overheid en de vigerende gemeentelijke verordeningen. De OD NHN verleent vanaf het in werking treden van de Omgevingswet vergunningen op basis van activiteiten in plaats van inrichtingen. De wettelijke proceduretermijn voor onder andere complexe inrichtingen wordt verkort van – formeel - 26 weken naar 8 weken. Dat vergt meer aandacht voor vooroverleg, ook al omdat participatie aan de voorkant een belangrijk onderdeel wordt.
Kengetallen
De begroting van de OD NHN bevat alleen de in het BBV verplichte kengetallen:
Doelrealisatie
Door adequate, professionele en transparante uitvoering van vergunningprocedures draagt de OD NHN bij aan het schoon, veilig, gezond en duurzaam wonen, werken en recreëren in de fysieke leefomgeving van de regio Noord-Holland Noord. Daarnaast draagt de OD NHN actief bij aan het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd rond de fysieke leefomgeving.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen en materiaal. Door deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar te maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Dijk en Waard, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen afhankelijk heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage komt voor de gemeente Schagen uit op € 5,32 per inwoner.
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
252
391
391
Bedragen x € 1.000
Risico's
Voor 2024 wordt ingeschat dat een weerstandsvermogen van € 65.000 noodzakelijk is. Hier tegenover staat een Algemene reserve per eind 2022 van € 68.174, een positief resultaat over 2022 van € 117.977 en bestemmingsreserves voor een bedrag van € 205.498 zodat de vermogenspositie van het Regionaal Archief ruim voldoende te noemen is. De conclusie is dat het Regionaal Archief beschikt over voldoende weerstandsvermogen om de huidige risico’s voor 2024 te kunnen dekken.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2024 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt.
De raad heeft voor de begroting 2024 een positieve zienswijze ingediend.
Beleids- voornemens
Conform het vigerende beleidsplan zullen in 2024, naast het voortzetten van de reguliere taken, twee thema’s extra aandacht krijgen: het duurzaam bewaren van de digitale overheidsinformatie in het E-depot en het vergroten van de digitale dienstverlening aan burger en aangesloten overheden. Het project E-depot verloopt volgens planning en het streven is om binnen enkele jaren alle bij de GR aangesloten overheden hierop aan te sluiten. Voor de digitale dienstverlening zullen bestaande producten (zoals ‘digitaliseren op verzoek’, het geschiedenislokaal en het E-loket bouwdossiers’) verder ontwikkeld worden. Tevens zal in 2024 gewerkt worden aan de vernieuwing van de website in verband met het beschikbaar komen van een nieuwe versie van het systeem waarmee we onze collectie beheren en beschikbaar stellen.
Andere punten die in deze begroting terug te vinden zijn, zijn onder meer het uitvoeren van de overige wettelijke taken: advies- en inspectietaak, beschikbaarstelling en beheer, zoals verwoord in de Archiefwet 1995. Ook het digitaliseringsbeleid, waarmee meer bronnen gedigitaliseerd worden en via het internet beschikbaar worden gesteld aan de burger zal aandacht blijven krijgen, evenals het via de website, social media, educatie en andere activiteiten en publicaties de regionale geschiedenis onder de aandacht van het brede publiek te brengen.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 29,4
- Netto Schuldquote -8,8
- ·Structurele exploitatieruimte 0,5
Duiding kengetallen
Solvabiliteit:
Algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende.Netto schuldquote:
Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen. Bij het Regionaal Archief is geen sprake van een netto-schuld, vandaar de negatieve stand van de schuldquote.Structurele exploitatieruimte:
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Hoe hoger hoe beter. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken.Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert en draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Raadsrapporteurs
N.v.t.
Financieel belang
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
35
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling is het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische, maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
N.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze inwoners op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
www.archeologiewestfriesland.nl/
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2024 ramen we een opbrengst van € 56 duizend.
Bijdrage 2024
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan programma 7 Financiën onderdeel 7.5 overig.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Alliander
Openbaar belang (doel)
Alliander is een energienetwerk. Dagelijks ondersteunt het ruim 3
miljoen klanten met toegang tot energie. Het zorgt voor een
betaalbare, betrouwbare en bereikbare energievoorziening in en
groot deel van Nederland. Als netwerkbedrijf is Alliander
verantwoordelijk voor de regionale distributie van energie, zoals
elektriciteit, (bio)gas en warmte. Alliander wil haar positieve invloed,
zoals het welzijn van de klanten, vergroten dankzij een betrouwbare,
betaalbare en voor iedereen onder gelijke condities toegankelijke
energievoorziening. Daarnaast wil Alliander haar negatieve invloed,
zoals de uitstoot van broeikasgassen, minimaliseren.Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemers
4 provincies en 74 gemeenten
Structuur
NV, Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen,
Algemene vergadering van AandeelhoudersBestuurlijk belang (zeggenschap)
De grootste aandeelhouders zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%), Noord-Holland (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). De overige aandeelhouders hebben minder dan 3% aandelen. De gemeente Schagen bezit 334.35 aandelen (0,244%)
Financieel belang
De gemeente levert geen financiële bijdrage.
Bijdrage 2024
0
Bedrag x € 1.000
De gemeente ontvangt jaarlijks dividend van Alliander. Voor 2023 wordt het dividend begroot op € 229.000.
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan het programma 7 Financiën.
Webadres
- Overige verbonden partijen
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
48 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. van 5.000 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 1,4%
Financieel belang
Er is geen informatie beschikbaar voor het jaar 2023. De laatste bekende gegevens komen uit het jaarverslag 2022 Uit dit verslag blijkt het eigen vermogen per 31-12-2022 € 198 miljoen te bedragen.
Bijdrage 2024
5.971
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren.
De aandeelhouders vinden dat HVC de ruimte moet krijgen om de reserves te laten groeien, zodat HVC in een veranderende markt minder kwetsbaar is. Door efficiënt te werken en succesvol nieuwe initiatieven te realiseren, creëert HVC financiële ruimte voor het opbouwen van die reserves. Waardoor zij aan de ene kant beter bestand zijn tegen tegenvallers en aan de andere kant ook meer armslag creëren om nieuwe innovatieve oplossingen te kunnen realiseren om de positionering bij haar aandeelhouders en in de markt te verstevigen.Doelrealisatie
HVC ziet een toekomst waarin ze klimaatverandering tegengaat door energie schoon op te wekken en grondstoffen te hergebruiken. Gezamenlijk, zodat onze inwoners daar nu en in de toekomst de vruchten van plukken. Als toonaangevend nutsbedrijf wil HVC haar gemeenten, waterschappen en inwoners koploper maken en houden als het gaat om het verduurzamen van de energiehuishouding en het hergebruiken van
grondstoffen.
Gemeente Schagen heeft een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar (2017-2032).In 2026 draagt HVC maximaal bij aan de reductie van broeikasgasemissies door impactvolle, afrekenbare en zichtbare groei van activiteiten in de energietransitie en de circulaire economie, door meer CO2 af te vangen en te hergebruiken en door eigen energieverbruik te verminderen.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijke en economische omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio, nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie, te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijke en economische omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio, nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie, te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is een uitvoeringsorganisatie van 16 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 118 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2024
118
Bedrag x € 1.000
Risico's
Zoals afgesproken in de Aandeelhoudersovereenkomst en de Dienstverleningsovereenkomst tussen partijen heeft in 2021 een tussentijdse evaluatie van de samenwerking plaatsgevonden. Op basis van de resultaten van de evaluatie is geconcludeerd dat de activiteiten van het Ontwikkelingsbedrijf op niveau worden uitgevoerd. De evaluatie heeft geleid tot een aanpassing van de bestuurlijke structuur op NHN schaal. Een regionale Investeringsagenda wordt opgesteld. Dit kan financiële consequenties met zich meebrengen. NB. De Vastgoed- en participatieactiviteiten zijn de afgelopen jaren op een verantwoorde wijze afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding is.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan Programma 5 "Economische zaken".
Webadres
- Overige verbonden partijen
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Bijdrage 2024
0
Bedrag x € 1.000
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1.1 van het programma Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Mobipunt
Mobipunt
Openbaar belang (doel)
De aandeelhouders streven ernaar samen met de Vennootschap tenminste 40 Mobipunten, 40 deelauto’s en 60 deelfietsen in de deelnemende gemeenten te realiseren gedurende de Pilotfase.
Vestigingsplaats
Anna Paulowna
Deelnemers
Gemeente Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
B.V. , directie (1 lid), Algemene vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 100 (33,33%) aandelen op een totaal van 300 aandelen.
Financieel belang
Financiële participatie. Nominale waarde per aandeel € 1,00, plus een agio van € 259.900,00.
Bijdrage 2024
16
Bedrag x € 1.000
Risico's
Financiële bijdrage indien beheer en exploitatie van de Mobipunten c.a. niet rendabel blijkt.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan de bereikbaarheid binnen onze gemeente onder programma 3 "Beheer openbare buitenruimte".
Webadres
Geen