De verschillen tussen de jaarschijven 2023 en 2024 groter dan € 100.000 lichten wij toe.
Lasten:
Verkeer en vervoer
De hogere lasten van € 151.000 in 2024 hebben te maken met doorgeschoven investeringen die in één keer ten laste van de exploitatie worden gebracht.
Baten:
Riool
De hogere baten van € 415.000 hebben te maken met hogere inkomsten uit de rioolheffing. Deze baten zijn in lijn met het vastgestelde GRP. Verder is in de begroting 2023 nog een onttrekking uit de voorziening Riolering meegenomen. Deze onttrekking zal nog gecorrigeerd worden in 2023.
Reserves
Stortingen
Voor de juiste balans tussen noodzakelijk en haalbaar stellen wij voor om in te groeien naar het structureel benodigd bedrag van € 18,5 miljoen in 2026 voor het beheer van de openbare ruimte. Zoals staat beschreven in het coalitieakkoord. Dit is volgens het prijspeil 2023. De basis voor dit ingroeimodel is een theoretische benadering vanuit het beheerpakket voor de openbare ruimte. Het wordt gestort in de reserve investeringen maatschappelijk nut. Een grondverwerving en een bestemmingsplanprocedure zijn noodzakelijk om de rotonde te kunnen realiseren op de kruising tussen de Warmenhuizerweg en de Dergmeerweg. Gezien de doorlooptijd is de verwachting dat de rotonde half 2025 gerealiseerd is. Voor de realisatie van een rotonde op de kruising tussen de Warmenhuizerweg en de Dergmeerweg is voor begrotingsjaar 2024 een aanvullend budget van € 1,3 miljoen noodzakelijk. Dit bedrag is vooralsnog gestort in de reserve investeringen maatschappelijk nut.
Onttrekkingen
In de begroting 2023 wordt er meer onttrokken uit de reserve investeringen maatschappelijk nut dan in 2024 op basis van genomen besluitvorming met betrekking tot projecten maatschappelijk nut. Daarnaast zorgt een onttrekking aan de reserve rioolrecht in 2023 voor een verschil van € 550.000. Dit op basis van de kostendekkendheid van het rioolrecht.