Het taakveld Inkoop gaat verder invulling geven aan de aanbevelingen uit het in 2023 uitgevoerde 213a onderzoek. De focus ligt daarbij op organisatiebrede naleving van het proces. Door deze focus krijgen wij de basis van Inkoop op orde en zijn wij beter “in control”. Een ander aandachtspunt voor Inkoop is de doorontwikkeling van doelstellingen uit de Inkoopvisie. In samenwerking met contractmanagement en -beheer worden deze doelen verder vormgegeven. Voor het contractmanagement wordt eveneens doorgegaan op de ingeslagen weg. De basis hiervoor is de door de directie en college vastgestelde “Notitie contractbeheer en -management 2022” waarin een aantal noodzakelijk te nemen stappen zijn beschreven om de risico’s voor de organisatie te verminderen. Het contractmanagement staat nog in de kinderschoenen en voor 2024 ligt de focus op een gefaseerde aanpak om een professionaliseringsslag te maken.
Ieder kwartaal wordt er een spend-analyse gemaakt om de rechtmatigheid van de inkopen te bepalen. Teamleiders worden dan geïnformeerd welke contracten er dreigen buiten de rechtmatigheid te vallen. Op deze manier kunnen de contracten op tijd opgezegd worden en kan er een eventueel aanbestedingstraject gestart worden.